Eilen uutisoitiin, kuinka HSL suunnittelee lastenvaunujen kanssa liikkuvilta perittäväksi maksua joukkoliikenteessä pääkaupunkiseudulla. Tähän asti rattaissa olevan lapsen kanssa liikkuminen on ollut ilmaista.
Ilmaisen kulkemisen olen ajatellut huikeana kädenojennuksena lapsiperheille, vaikka tokikin tämän edun takana on mm. turvallisuus ja liikenteen sujuvuus. Etenkin busseissa, joissa maksumahdollisuus on vain edessä, ja rattaiden kanssa tullaan sisään keskeltä.
Oli motiivi ilmaiselle liikkumiselle sen mahdollistajan puolelta mikä tahansa, niin se myös lisäksi on yksi tekijä ennaltaehkäisemässä syrjäytymistä. Kun vaikkapa pienestä kotihoidontuesta ei tarvitse laskea roposia bussimatkaa varten, on huomattavasti kevyempi kynnys poistua kotoa vaikka muskareihin, kirjastoihin tai kerhoihin, joita pääkaupunkiseudulla on runsaasti joka puolella.
Tallinnassa ratikassa :) |
Joskus voi uuvahtaa kesken. |
Me ollaan lasten kanssa kuljettu julkisilla paljon. Välillä tuplarattailla, välillä toinen lapsi jalkamiehenä, toinen rattaissa. Niin pääkaupunkiseudulla kuin esimerkiksi Tampereella ja Lappeenrannassakin. Niissäkin liikkuminen lastenvaunujen kanssa on ilmaista. Myös Tallinnassa rattaiden kanssa pääsee ilmaiseksi, kun kyydissä on alle kolmevuotias. Sielläkin ollaan ratikassa matkattu. Ja ilmeisesti paikallisille siellä joukkoliikenne on ilmaista, kaikille.
Sen sijaan joissain kaupungeissa täällä kotosuomessa rattaista joutuu maksamaan ylimääräisen maksun matkalipun päälle! Tässä ei niin lapsiystävällisessä maassa arvostan kyllä jokaista tekoa, jotka helpottavat lapsiperheellisten elämää. Niin kuin vaikka ilmainen joukkoliikenne.
Mihin niitä rattaita tarvitsee, kun lapsi osaa jo kävellä?
Ja kyllä, ainahan osa ihmisistä on motkottanut vaikkapa siitä, että vanhemmat kulkevat julkisilla säästösyistä, vaikka lapset osaisivat jo kävellä. No joo, kyllähän suurin osa oppii kävelemään keskimäärin ennen 1,5-vuoden ikää, mutta se nyt on eri asia, kuinka pitkiä matkoja pienet jalat jaksavat kävellä. Tai vaikkapa se, että sitten on taas kiire kotiin päikkäreille, jos liikenteessä on ilman päikkäripaikkaa, eli esimerkiksi niitä rattaita.
On myös hyvin eri asia asua vaikkapa maaseudulla, ja kertoa, ettei oma lapsi enää kävelemään oppimisen jälkeen ole vaunuja tarvinnut, kuin asua isossa kaupungissa, jossa välimatkat voivat olla pitkiä ja liikutaan pääasiallisesti julkisilla sen oman auton sijaan. Ihan jo asuinpaikka voi määrittää sitä, kuinka paljon niitä rattaita arjen kulkemisessa tarvitsee.
Ja niin, miksi ei saisi käyttää julkisia säästääkseen niitä omia pieniä rahojaan, kun se ihan mahdollista on? Mielestäni se ei ole millään lailla väärä motiivi käyttää joukkoliikennettä yksityisautoilun sijaan.
Tämäkin lapsi tiettävästi osaa kävellä :) |
4,5 miljoonan euron säästöt, oikeastiko?
En ihan purematta niele ajatusta, että kun rattaiden kanssa liikkuvilta aikuisilta ryhdyttäisiin perimään maksua, toisi se isoja säästöjä. HSL on laskenut, että lippu-uudistus voisi tuoda 4,5 miljoonan euron säästöt. Ainakin vaikkapa meidän kohdalla se helpommin kääntyy siihen, että tulee mentyä autolla. Enkä usko, että ollaan mitenkään poikkeuksellisia tässä. Ja voihan se olla, että joku keveämmin jättää vaan kokonaan menemättäkin.
Onhan se totta, että autossa kaikki kamppeet ja useampi lapsi kulkevat sinällään helpommin, kuin julkisten varassa. Ilmaisen liikkumisen varjolla minä ainakin olen tsempannut itseäni suosimaan julkisia, vaikka se vaatii tiettyä vaivannäköä itseltä. Olisihan se ympäristöäkin ajatellen fiksumpi vaihtoehto, kuin kääntyä aina oman auton puoleen.
Mitä ajatuksia tämä herättää? Pitäisikö joukkoliikenteen olla lastenvaunujen kanssa ilmaista koko Suomessa?
Hyppää mukaan myös Instagramin puolelle @iloelolaura !
Moikka!
VastaaPoistaEi nyt liity millään tavalla tähän postaukseen mutta olisko sulla suositella 2v jotain sopivaa omegaa? Tai yleisesti syökö teillä lapsen ravintolisiä ☺
-Mirva
Moikka! Meillä lapset (ja itsekin) otetaan nestemäistä Ecolomega-kalaöljyä. Sitruunan makuista versiota, se maustamaton on ei niin hyvää :D Lapset saavat muitakin ravintolisiä tarpeen mukaan, esim. D, B, satunnaisesti C jne.
PoistaVoisi mielummin tehdä niin että edelleen rattailla matkustavat pääsevät veloituksetta kyytiin, kuitenkin niin että selvästi rajoitettaisiin sitä että minkä ikäiset lapset niihin rattaisiin kuuluu... Ei niin että tyhjät rattaat oikeuttaa ilmaiseen matkaan saati jos rattissa on tavaraa vain eikä lasta
VastaaPoistaMiksi ilmaismatkan pitäisi liittyä rattaisiin/vaunuihin? Miksi ei vain lapsen ikään?
PoistaHalvemmaksi se silti käy kun auto. Ihmettelen aina sitä kun mistään ei nykyään haluta maksaa. Itse ainakin tiedostanut lapsia hankkiessani että ne pitää elättää. Nykyään vanhemmat olettavat automaattisesti että valtion/kaupungin täytyy ottaa osaa jokaisen lapsiperheen rahoittamiseen. Eipä meilläkään saa autosta vero helpotusta vaikka on lapsia.
VastaaPoistaIlmaismatkat rattaiden kanssa matkustaville lapsiperheille, miksi ei kaikille? Nyt käytäntö on todella syrjivä, pitää omistaa ne rattaat/vaunut jotta saa ilmaisen matkan. Entä jos ilmaismatkat tarjottaisiin niille, joilla on punainen paita, tai joilla on valkoinen...
VastaaPoistaTallinnassa alle 3v lapsen kanssa matkustava, siis riippumatta onko lapsi vaunuissa, kantoliinassa vai kävellen, saa ilmaismatkan ja sama menetelmä Suomessakin pitäisi olla mikäli tällaista sosiaalietuutta halutaan tarjota. Liikenteen sujuvuutta rattaiden pois jääminen busseista todellakin lisäisi, ehkä useampi vanhempi valitsisi kuitenkin vähemmän tilaa vievän kantoliinan tai repun kulkuvälineeksi eikä rattaita siksi että silloin pääsee maksutta.
Kummallinen käsitys ihmisillä,että kyllä valtion pitää auttaa lapsiperheitä loputtomiin ja yrittää ehkäistä sitä ja tätä ja tota. Milloin tulee yksilön oma vastuu siitä omasta pärjäämisestä etenkin jos on päättänyt lapsia tehdä? Sama kun korona aikaan etäkoululaisten kohdalla maristiin että ruoka kulut kasvaa kun kouluruoka jää välistä. Ihan oikeastiko ihmiset tekee lapsia sen varjolla että yhteiskunnan pitää avittaa ihan joka asiassa. Se että maksaa palveluista mitä käyttää ei todellakaan ole liikaa pyydetty edes niiltä lapsiperheiltä lastenrattaiden kanssa. Busseihin ei kovin montaa vaunua mahdu ja jos vaikka ne 4 mammaa tai isiä käy sen kortin piippaamassa siihen laitteeseen se tuskin kovin suuresti aikataulua horjuttaa. Ja vaikka summa ei ylittisikään sitä reilua 4 miljoonaa se silti voi pelastaa monen ihmisen työpaikan. Jos et ole valmis maksamaan toiselle siitä, että hän kuljettaa sinut paikasta toiseen kannattaa harkita kotiin jäämistä! Ja jos se se aiheuttaa masennusta ettei pääse kotoa niin sosiaalihuoltoon yhteyttä. Jos olet oikeasti tavattoman köyhä ja sinun on pakko päästä liikkumaan niin sinulle maksetaan myös se bussikortti yhteiskunnan rahoista. Se kuka haluaa olla niin itsekäs valitkoon itse.
VastaaPoistaMiksi yhteiskunnan pitäisi sitten ylipäätään osallistua mihinkään kuluihin? Kirjastot ovat maksuttomia, mutta kaikilla ei ole yhtäläistä mahdollisuutta niitä käyttää. Sama koskee montaa muutakin palvelua.
PoistaJos joukkoliikenteen käyttöä halutaan lisätä, pitää sen olla käyttäjälle mahdollisimman edullinen ja kätevä käyttää. "Ilmaisuus" kaikille olisi paras vaihtoehto.
Itse olen käyttänyt junaa vain sen takia, koska se on ilmainen. Auto on paljon kätevämpi, jos ei oteta huomioon Helsingin keskustaan suuntautuvaa matkaa. Maksullisuus tulee lisäämään autoilua.
Hmm. Jos pitää pienestä kotihoidon tuesta maksaa melkein neljännes veroa JA sit vielä bussilippua kun pitää päästä neuvolaan/lääkäriin/muihin tärkeisiin paikkoihin (ja joskus jopa sinne vapaa-ajan viettoon) miten ihmeessä se oikein tulisi toimimaan? sitten varmaan soitetaan sinne sosiaalitoimistoon ja pyydetään apuja, ja nämä "säästöt" siirtyy toiseen instanssiin kuluiksi. ja kyllä ihan aikaisemmin hyvätuloisen ihmisen on vaikea selvitä kuukaudesta silloin kun ainoa tulonlähde on kelan kotihoidontuki (parisensataa euroa kuussa verojen jälkeen..).
PoistaVaikkapa sillä samalla tavalla kuin muutkin kanssa ihmiset joilla ei ole lasten rattaita antamassa ilmaiskyytejä. Tiedän kyllä kotihoidon suuruuden 3 lapsen myötä joista nuorin vuoden. Silti ei tulisi mieleenikään valittaa kuinka tässä nyt sorretaan "vähempi osaisia" sillä että halutaan heidän maksavan siitä, että joku kuljettaa paikasta toiseen ja mahdollisesti yritetään pelastaa työpaikkoja.Ja tuolla logiikalla se pitäisi olla ihan joka ikisessä Suomen kaupungissa jossa sattuu julkinen liikenne olemaan ja ihan jokaiselle suomen kansalaiselle tasavertaisuuden nimessä. Sehän veisi mukavasti yksityisautoilua pois teiltä jos yhteiskunta tukisi jokaisen joukkoliikenne kulkemista. En vain ymmärrä tuota ajatusmallia, että koska olen tuonut lapsen tähän maailmaan kyllä yhteiskunnan pitää vastavuoroisesti tulla antamaan almuja joka asiaan. Kotihoidontuella oleminen on ihan oma päätös siihen ei kukaan pakota. Siihen voi myös varautua ennekuin sille kotihoidontuella jää. Niille jotka kysyy, että mistäs säästää jos on sitäkin ennen ollut pienet tulot nin miten ihmeessä ajattelitte muutenkaan selvitä lasten kuluista ja elatuksesta? Yhteiskunnan tuella? Suomessa on se ongelma ettei mikään riitä. Me saadaan vaikka ja mitä ja vaikka olisit työtön kotona oleva kykenet sen kk bussikortin ostamaan ja jos et jopa sekin annetaan yhteiskunnan varoista jos osaat oikeen tarpeeksi selitellä hyvinvointi näkökulmaa. Yhtälailla toisten työpaikat ovat tärkeitä (jolla tällä mahdollisella toimenpiteellä yritetään turvata) kun lapsiperheiden hyysääminen joka asiassa. Josko nyt vaan oltaisin jostain valmiita maksamaan ilman että tarttetaan yhteiskunnan auttavaa kättä.
Poista